Dietary Patterns, Cognitive Decline, and Dementia: A Systematic Review
330
TL;DR: It is suggested that better adherence to a Mediterranean diet is associated with less cognitive decline, dementia, or Alzheimer disease, as shown by 4 of 6 cross-sectional studies, 6 of 12 longitudinal studies, 1 trial, and 3 meta-analyses.
read more
About: This article is published in Advances in Nutrition. The article was published on 01 Mar 2015. and is currently open access. The article focuses on the topics: Cognitive decline & Dementia.
read more
Chat with Paper
AI Agents for this Paper
Find similar papers on Google Scholar, PubMed and Arxiv
Write a critical review of this paper
Analyze citations of this paper to find unaddressed research gaps
Citations
Mixture of Tomato and Lemon Extracts Synergistically Prevents PC12 Cell Death from Oxidative Stress and Improves Hippocampal Neurogenesis in Aged Mice
TL;DR: In this paper , the effect of tomato, lemon extract and the mixture of them on H2O2-induced cytotoxicity of PC12 cells was investigated in a mouse.
3
Cognitive Decline Related to Diet Pattern and Nutritional Adequacy in Alzheimer’s Disease Using Surface-Based Morphometry
H. T. Hsiao,Minor Ma,Hsin-I Chang,Ching-Heng Lin,Shih-Wei Hsu,Shu-Hua Huang,Chen‐Chang Lee,Chi Wei Huang,Chiung-Chih Chang +8 more
TL;DR: In this paper , the authors explored Dietary Pattern (DP) results in nutrition adequacy and may influence cognitive decline and cortical atrophy in Alzheimer's disease (AD) patients.
•Journal Article
Les effets du régime méditerranéen sur les maladies chroniques: Maladies cardiovasculaires, stress oxydatif, dyslipidémie, diabète sucré, pression artérielle, cancer, maladies neurodégénératives et obésité.
TL;DR: Les mauvaises habitudes alimentaires entrainent l'emergence des maladies chroniques tels que les maladies coronaires, les accidents vasculaires cerebraux (AVC), l'hypertension, le diabete sucre, dyslipidemie, le cancer, the demence, l'obesite and le stress oxydatif implique via l’agression des cellules par les radicaux libres
3
SuperAgers and centenarians, dynamics of healthy ageing with cognitive resilience
Md Ariful Islam,Ujala Sehar,Omme Fatema Sultana,Upasana Mukherjee,Malcolm Brownell,Sudhir Kshirsagar,P. H. Reddy +6 more
TL;DR: The factors associated with healthy ageing are examined, particularly focusing on cognitive health in centenarians, and different aspects of ageing including genomic instability, metabolic burden, oxidative stress and inflammation, mitochondrial dysfunction, cellular senescence, immunosenescence, and sarcopenia are discussed.
2
References
A Clinical Trial of the Effects of Dietary Patterns on Blood Pressure
Lawrence J. Appel,Thomas Burton Moore,Thomas Burton Moore,Eva Obarzanek,William M. Vollmer,Laura P. Svetkey,Frank M. Sacks,George A. Bray,Thomas M. Vogt,Jeffrey A. Cutler,Marlene M. Windhauser,Pao-Hwa Lin,Njeri Karanja,Denise G. Simons-Morton,Marjorie L. McCullough,Janis F. Swain,Priscilla Steele,Marguerite Evans,Edgar R. Miller,David W. Harsha +19 more
TL;DR: In this paper, the effects of dietary patterns on blood pressure were assessed in a clinical trial, Dietary Approaches to Stop Hypertension, where the subjects were fed a control diet that was low in fruits, vegetables, and dairy products, with a fat content typical of the average diet in the United States.
Dietary pattern analysis: a new direction in nutritional epidemiology.
TL;DR: The rationale for studying dietary patterns is described, quantitative methods for analysing dietary patterns and their reproducibility and validity are discussed, and the available evidence regarding the relationship between major Dietary patterns and the risk of cardiovascular disease is discussed.
4K
The Healthy Eating Index: design and applications.
TL;DR: The HEI is a useful index of overall diet quality of the consumer and will be used by the US Department of Agriculture to monitor changes in dietary intake over time and as the basis of nutrition promotion activities for the population.
1.7K
Accruing evidence on benefits of adherence to the Mediterranean diet on health: an updated systematic review and meta-analysis,
TL;DR: This updated meta-analysis confirms the significant and consistent protection provided by adherence to the Mediterranean diet in relation to the occurrence of major chronic degenerative diseases.
1.6K
Related Papers (5)
Cinta Valls-Pedret,Cinta Valls-Pedret,Aleix Sala-Vila,Aleix Sala-Vila,Mercè Serra-Mir,Mercè Serra-Mir,Dolores Corella,Dolores Corella,Rafael de la Torre,Miguel Ángel Martínez-González,Miguel Ángel Martínez-González,Elena H. Martinez-Lapiscina,Elena H. Martinez-Lapiscina,Montserrat Fitó,Ana Pérez-Heras,Ana Pérez-Heras,Jordi Salas-Salvadó,Ramon Estruch,Ramon Estruch,Emilio Ros,Emilio Ros +20 more
Tiia Ngandu,Tiia Ngandu,Jenni Lehtisalo,Alina Solomon,Alina Solomon,Esko Levälahti,Satu Ahtiluoto,Riitta Antikainen,Lars Bäckman,Tuomo Hänninen,Antti Jula,Tiina Laatikainen,Tiina Laatikainen,Jaana Lindström,Francesca Mangialasche,Teemu Paajanen,Satu Pajala,Markku Peltonen,Rainer Rauramaa,Anna Stigsdotter-Neely,Timo E. Strandberg,Timo E. Strandberg,Jaakko Tuomilehto,Hilkka Soininen,Miia Kivipelto +24 more